Monday 5 January 2015

Makanan Untuk Kulit Sihat

Zaman sekarang memang ada banyak produk kecantikan kulit. Ada yang mahal dan ada juga yang murah. Semua terpulang pada individu bergantung kepada kemampuan masing-masing. namun, ada juga yang berpendapat bahawa kecantikan juga bergantung kepada pemakanan seharian kita. 

Kajian mendapati hubungan antara nutrien tertentu dengan mengurangkan kedutan, seri, dan pencegahan jerawat,” kata David Bank, MD, pakar dermatologi di Mount Kisco, New York. 

Berikut adalah 10 cara terbaik untuk penjagaan kulit anda dari dalam dan luaran.



Kulit Sihat Berseri

Koko menghidrat kulit anda, menjadikan ia lebih tegang dan lembut. “Dan dark chocolate mengandungi tahap flavonols, sejenis antioksidan kuat,” tambah Nicholas Perricone, MD, pakar dermatologi di New York City. Untuk kandungan flavonol maksimum, makan coklat yang mengandungi sekurang-kurangnya 70 peratus koko. 

Beberapa patah coklat sehari sudah memadai untuk meningkatkan cahaya pada kulit. “Apabila digunakan, kafein dalam coklat boleh buat mengurangkan sementara keadaan bengkak kulit,” kata Jessica Wu, MD, pakar dermatologi di Los Angeles dan pengarang Feed Your Face.


Cegah Kedutan, Kulit Lebih Tegang

Protein yang anda dapat daripada makan tenusu membantu kulit menjadi lebih tegang, jadi ia lebih kuat menentang kedutan, Dr Wu. Greek Yogurt terutamanya lebih berfaedah. Kandungan proteinnya dua kali ganda daripada yogurt biasa. Makan satu hidangan setiap hari untuk membuat kulit anda licin, dan gunakan yogurt untuk menenangkan kulit gatal kering, atau sensitif.


Tona Kulit Sekata

Minum latte bersama susu soya atau makan edamame dan anda boleh mendapatkan kulit yang cerah dengan tona sekata. Soya mengandungi mineral dan protein yang telah terbukti mengurangkan hyperpigmentation. Satu cawan sehari akan menunjukkan hasil yang diingini.


Awet Muda Dengan Oatmeal

Steel-cut oat kurang melalui pemprosesan berbanding jenis oat lain, jadi ia mengekalkan lebih vitamin. “Selain itu, ia mengambil masa lama untuk dipecahkan dalam badan anda, yang membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah anda,” kata Dr Wu. “Ini penting kerana kajian mendapati bahawa kandungan gula yang tinggi meningkatkan tahap androgen badan anda, hormon yang boleh menyumbang kepada kedutan.” Oat juga sangat membantu penyembuhan kulit.


Mengurangkan Keradangan

“Ia amat tinggi antioksidan, terutamanya yang dinamakan EGCG, yang terbukti untuk mengurangkan keradangan,” kata Jeffrey Morrison, MD, perunding pemakanan untuk Equinox Kelab Sukan di New York City. “Kajian juga telah menunjukkan bahawa teh hijau membantu melawan keradangan,” kata Dr Bank. Ambil sekurang-kurangnya satu cawan teh hijau sehari.


Perlindungan Dengan Delima

Ianya penuh dengan polifenol antioksidan, Dr Perricone. Polyphenols melawan radikal bebas dan mengawal aliran darah kulit, memberikan kesan kemerah-merahan pada kulit. Sebiji buah delima atau beberapa gelas jus setiap hari pasti akan membuat silap mata. Apabila disapu pada kulit, buah-buahan ‘antioksidan membantu garisan halus dan melembapkan kulit, Dr Bank.


Meningkatkan Keanjalan Dan Kelembutan Kulit

“Walnut mengandungi omega-3 asid lemak, yang boleh meningkatkan keanjalan kulit,” Dr Bank. Kacang juga dimuatkan dengan tembaga, mineral yang meningkatkan pengeluaran kolagen. Mengambil walnut sebagai snek setiap hari membantu untuk memperbaiki tekstur kulit anda.


Menentang Crow’s-Feet dan Laugh Lines

“Wanita yang makan sayur-sayuran hijau dan kuning cenderung untuk kulit yang kurang berkedut, terutamanya di sekeliling mata,” Dr Wu. Selain itu, kajian mendapati bahawa karotenoid – antioksidan dalam sayuran kuning dan oren – boleh mengurangkan sensitiviti kulit kepada cahaya matahari. Sasarkan untuk dua cawan lada setiap hari.


Menggalakkan Pencerahan Kulit

Sarat dengan vitamin E, biji bunga matahari menjadikan kulit anda lembut dengan melindungi lapisan atas dari matahari. Kandungan lemak-asid penting yang tinggi menjadikan minyak biji bunga matahari sesuai untuk merawat bahagian badan yang kering, seperti bibir dan tumit, apabila digunakan secara luaran.


Menentang Jerawat

Ianya mengandungi zink yang tinggi, dan kajian menunjukkan hubungan antara jerawat dan kekurangan zink. “Itu mungkin kerana sifat-sifat penyembuhan zink itu.” Ambil empat auns hidangan kacang untuk membantu wajah anda kekal bersih. Di samping itu, kajian menunjukkan kegunaan luaran zink untuk menjadi seperti berkesan melawan jerawat seperti antibiotik, ianya boleh membunuh bakteria yang menyebabkan cacat cela.

Macam senang sahaja kan? Sebabnya, semua yang di atas adalah amat mudah didapati di pasaraya berdekatan anda. Jadi, apa lagi yang anda tunggu? Bolehlah mulakan menjaga kesihatan kulit anda dengan menjaga pemakanan anda sekarang!

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda, jangan lupa klik share supaya kawan-kawan pun dapat manfaat juga.
Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya.

Email: norliazirajusoh@gmail.com
SMS / Whatsapp 018-2911768
SID: 1098789

No comments:

Post a Comment