Sunday 16 March 2014

Teknik Meningkatkan Produksi Susu

Kebanyakan ibu menyusu pasti akan mencari jalan untuk memperbanyakkan pengeluaran susu badannya demi bayi kesayangan masing-masing bukan? Pasti akan mencuba walau apa cara sekalipun untuk menjayakan proses menyusu bukan? Yang penting, keinginan untuk berjaya lebih-lebih lagi bila memikirkan betapa pentingnya khasiat susu badan kepada bayi berbanding dengan susu formula.


Mana-mana ibu semestinya akan merasa puas jika dapat menyusukan bayinya sendiri tanpa diselang-selikan dengan susu formula yang senang didapati di pasaran pada masa kini.

Ramai yang tertanya-tanya, bagaimanakah caranya untuk menambahkan produksi susu badan? Salah satu kaedah adalah dengan melakukan teknik hypnobreastfeeding.

Kaedah ini memerlukan kita membina frekuensi dan gelombang2 untuk menguatkan minda bawah sedar kita. Minda bawah sedar ni adalah minda segar. Ia hidup selama 24jam setiap hari! Tak pernah tidur. Teknik ini dapat membantu para ibu untuk berjaya menyusukan anak-anak mereka apabila minda ini ditanam dengan kata-kata yang positif. Contohnya: 

'Aku boleh susukan anak aku' 

'Susu aku banyak' 

'Aku hanya susukan anak aku dengan susuku sendiri'

''The most important thing is peace of mind. Peace of mind is important to produce enough milk,''said Lanny Kuswandi, hypnobirthing expert and Compass hypnobreastfeeding when found in the Pro V Male Clinic.
"Listen to baby, look at snoring breathing. There will be baby-bonding or affection that will trigger the endorphin hormone (hormone that makes peace, RED) so that the body was not tense".
"If you've awakened the positive intention of the mother, then the mind will become calm, all the cells will become more healthy, and producing enough milk for their infants until the age of 6 months. 
Actually, ''exclusively breastfed infants up to two years. For baby's brain develops most rapidly at this age''.
Bila dan bagaimana kita nak asah minda untuk hypnobreastfeeding ni?
1. Listkan dalam kertas..ayat-ayat positif. Tampalkan di peti ais. Tampalkan dalam bilik. Tampalkan di workstation.
"Aku mampu menyusukan anak-anakku hanya dengan HANYA SUSUKU sehingga mereka berusia 2 tahun".


2. Baca ayat-ayat positif ini setiap kali bangun tidur, ketika hendak masuk tidur. Semasa mengepam susu, semasa tengok susu, semasa tengok muka anak, semasa down, sentiasalah menyebut ayat-ayat ini.



3. Semakin merudum susu, semakin kuat dan kerap serapkan kata-kata positif ini pada diri, dengan YAKIN, walaupun pada mulanya tidak begitu yakin, lama-kelamaan pasti akan yakin jika sentiasa menyebutnya.



4. Tenangkan hati dengan merenung muka anak, gambar anak, dengar anak bernafas, bau anak, cium di tengah malam dan pagi-pagi hari, pasti ia akan menguatkan lagi KEAZAMAN ibu-ibu untuk terus berjuang untuk menyusukan anak-anak dengan susu masing-masin.

Dan akhirnya, minda bawah sedar ibu2 akan semakin tajam dan produksi susu akan semakin meningkat!
Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya.

Email: norliazirajusoh@gmail.com
SMS / Whatsapp 018-2911768

No comments:

Post a Comment